Chiropractie voor Bekkeninstabiliteit

Pijn in het bekken in de lage rug is een veel voorkomend verschijnsel tijdens en na een zwangerschap. Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen krijgt hier tijdens haar zwangerschap mee te maken.

Het bekken is opgebouwd uit drie botten. Het heiligbeen en de twee bekkenhelften. Het heiligbeen is het onderste deel van de wervelkolom en vormt aan de achterzijde van het lichaam aan beide zijden een gewricht met de beide bekkenhelften. Aan de voorzijde van het lichaam vormen de beide bekkenhelften een gewricht bij het schaambeen. Deze gewrichten worden gestabiliseerd door banden. Op het plaatje hiernaast kijken we vanaf de voorkant naar het bekken en kunt u de verschillende botten en de gewrichten zien.

Tijdens een zwangerschap worden de banden in het bekken weker onder invloed van hormonen. Door deze verweking van de banden worden de gewrichten van het bekken minder stabiel en ontstaat er grotere mobiliteit in deze bekkengewrichten. Dit is van groot belang voor een voorspoedige bevalling.

Typische symptomen van bekkeninstabiliteit zijn: pijn in de onderrug, billen en benen. Ook pijn in het schaambeen is een veelvoorkomende klacht. Ook de welbekende zwangerschapsischias kan te maken hebben met bekkeninstabiliteit. Ook deze klachten kunnen vaak door middel van chiropractische behandelingen worden verbeterd. De klachten beginnen vaak minimaal, maar worden heviger naar mate de zwangerschap vordert. Vaak zijn de klachten het hevigst bij lopen, staan en zitten, maar uiteindelijk kan de pijn zelfs bij liggen aanwezig zijn.

Door middel van grondig onderzoek kan uw chiropractor uw klachten in kaart brengen en beoordelen of er sprake is van bekkeninstabiliteit. Door middel van zachte behandeltechnieken kan uw chiropractor de functie van uw bekken en rug verbeteren. Een vrouw kan in alle fasen van de zwangerschap chiropractisch worden behandeld. Uiteraard worden de behandeltechnieken aangepast.

Wat kunt u zelf doen? Bij bekkeninstabiliteit is het belangrijk naar uw lichaam te luisteren. Niet forceren is het belangrijkste. Te lang zitten, staan of lopen worden afgeraden. Ook tillen en bukken zijn bewegingen die moeten worden vermeden. Regelmatige controles door uw chiropractor zijn tijdens en na een zwangerschap erg belangrijk om optimale functie van uw bekken en rug te behouden.

Vijf tips voor een gezond lichaam!

Tip 1:

Beweeg regelmatig. Om uw lichaam gezond en sterk te houden is het belangrijk regelmatig te bewegen. Dit voorkomt vele klachten. Bewegen verbetert uw conditie, coördinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen, kracht en snelheid. Beweeg minimaal 30 minuten per dag, minimaal 5 dagen per week.

Tip 2:

Slaap nooit op uw buik. Buikslapen kan rug en nek klachten verergeren en zelfs veroorzaken!

Tip 3:

Let op een goede werkhouding. Een goede werkhouding is van vitaal belang voor een gezond lichaam. Uw werkplek aanpassen moet net zo belangrijk zijn als het uitkiezen van passende schoenen en kleding.

Tip 4:

Gevarieerde voeding met veel groente en fruit en voldoende water zijn van levensbelang.

Tip 5:

Laat u en uw gezin regelmatig nakijken door een chiropractor. Dit zorgt ervoor dat uw zenuwstelsel en daarmee uw hele lichaam optimaal kan functioneren.

De verantwoordelijkheid voor een gezond lichaam ligt bij uzelf. Chiropractie kan u hierin ondersteunen.